ALGEMENE VRAGEN

Waarom deze uitleendienst?

Studenten ergotherapie aan Howest werken tijdens hun opleiding samen met ergotherapeuten uit het werkveld om spelen aan te passen aan de noden van de gebruikers of therapiedoelstellingen. Hierbij ontwikkelen ze hun competenties van samenwerken, ergotherapeutisch handelen, methodologisch- en innovatief werken. De spelen die de studenten ontwikkelen worden na hun examen ter beschikking gesteld van alle studenten ergotherapie en het werkveld.

Waarom Ergotherapie?

  • De ergotherapeut richt zich op het (terug) kunnen uitvoeren van dagdagelijkse activiteiten. Ook vrijetijdsactiviteiten, zoals het spelen van gezelschapsspelen, behoren hierbij. Er wordt gestreefd naar een maximale zelfredzaamheid van de cliënt.

  • De ergotherapeut heeft verschillende rollen, als adviseur en behandelaar kunnen ze de cliënt een hulpmiddel aanbieden zodat deze (weer) zelfstandig de dagelijkse activiteiten kan uitvoeren.

  • De ergotherapeut speelt een grote rol bij op maat gemaakte hulpmiddelen.

Wat is Assistive Technology?

Assistive technology (AT) is de overkoepelende term voor ondersteunende, adaptieve en rehabiliterende hulpmiddelen voor mensen met een beperking of de oudere bevolking. Mensen met een handelingsprobleem hebben vaak moeite om zelfstandig of zelfs met hulp activiteiten van het dagelijkse leven (ADL' s) uit te voeren. ADL's zijn zelfzorgactiviteiten zoals toiletartikelen, mobiliteit, eten, baden, aankleden, verzorging en persoonlijke verzorging van apparaten. Ondersteunende technologie kan de effecten van handicaps verbeteren die de mogelijkheid om ADL's uit te voeren beperken. Ondersteunende technologie bevordert een grotere onafhankelijkheid door mensen in staat te stellen taken uit te voeren die ze voorheen niet konden uitvoeren, of die ze met grote moeite hadden te volbrengen.


Dankzij ondersteunende technologie hebben mensen met een handelingsprobleem de kans op een positievere en eenvoudigere levensstijl, met een toename van "sociale participatie", "veiligheid en controle" en een grotere kans om "institutionele kosten te verlagen zonder de huishoudelijke uitgaven aanzienlijk te verhogen".


Ergotherapeuten hebben de gespecialiseerde vaardigheid om ondersteunende technologie (AT) in te zetten bij het verbeteren en onderhouden van optimale, functionele deelname aan de maatschappij.

Wat is D4E1?

D4E1 of Design For (every)One is een living lab aan Howest met als doel het verhogen van de zelfstandigheid en de kwaliteit van leven van een cliënt aan de hand van Assistive Technology. In een team wordt via co-creatie een hulpmiddel ontwikkeld volgens de specifieke noden van één cliënt. Het D4E1-living-lab organiseert reeds meer dan 10 jaar multidisciplinaire ontwerp- en onderzoeksprojecten binnen de zorg.

De cases die worden uitgewerkt zijn ontwerpvragen van cliënten of zorginstellingen die zich bij D4E1 aanmelden. Via groepswerk wordt gestimuleerd om out-of- the-box een handelingsprobleem aan te pakken, zich te profileren als ergotherapeut binnen een team en te ondernemen om zo te komen tot een professioneel eindresultaat.

Het co-creatie team bestaat telkens uit één cliënt, 2 (of meer) studenten ergotherapie en 1 (of meerdere) makers. De makersrol binnen het co-creatie team kan een student Industrieel Product Ontwerpen, een vrijwilliger binnen het Budalab in Kortrijk of een vrijwillige maker uit het netwerk van de studenten zijn.

Elke case wordt methodisch uitgevoerd door het volgen van een opgemaakte roadmap. Ter ondersteuning van het proces worden meerdere tools gebruikt zoals creativiteitstools, capteren door middel van templates, het gebruik van Whatsapp en/of Slack als communicatiemiddel,... Daarnaast maakt de studenten gebruik van innovatieve technieken zoals 3D-printen, lasersnijden, Makey Makey,...

Studenten ergotherapie krijgen in dit kader soms ook de opdracht een inclusief gezelschapsspel voor cliënten met beperkingen te creëren met volgende vereisten:

  • Op niveau van de gebruikers

  • DIY-AT oplossingen voor handelingsproblemen

  • Lokt participatie, interactie en beweging bij de spelers uit

  • Is eenvoudig op te zetten en aan te passen.

Waarom co-creatie?

  • Co-creatie is in ons geval een samenwerkingsvorm tussen de ergotherapeut, de cliënt en eventueel een andere discipline zoals IPO-studenten.

  • Bij co-creatie worden personen betrokken in het innovatieproces die anders nooit zouden betrokken worden.

  • Het eindproduct sluit kort aan bij de noden en wensen van de cliënt en is zowel technisch als paramedisch onderbouwd.

  • Door de samenwerkingsvorm worden er constant nieuwe ideeën bedacht en wordt de cliënt betrokken in het ontwikkelingsproces.

  • De hulpvraag wordt op meerdere manieren bekeken. Dit zorgt voor een beter proces en een beter product.

  • Dankzij sociale media, etc. kan de cliënt het hele ontwikkelingsproces meevolgen. Van de intake tot het proces richting het eindproduct.