OUDERENZORG

Allé Roulé

Doelgroep: Ouderen met dementie

Leeftijd: 65+

Aantal spelers: 4 tot 8 spelers 

Duur: Varieert van 15 minuten tot 1 uur

Beschrijving: Allé Roulé is een spel waarin spelers samenwerken om een bal in een net te krijgen. Het spel heeft 3 categorieën: muziek, reminiscentie en zintuiglijk. Wanneer de bal in het net valt, krijgt de speler een foto van een artiest, een vraag over het verleden, of een voelballon met materiaal in dat ze moeten raden door te voelen.

Sleutelwoorden: dementie, reminiscentie, muziek, beweging, zintuiglijk, ouderen

Wijze weg

Doelgroep: Ouderen 

Leeftijd: + 65 jaar

Aantal spelers: 1 tot 4 spelers + begeleider 

Beschrijving: WijzeWeg bestaat uit 4 identieke spelborden in de vorm van een doolhof. Het doel van het spel is om het verloop van een bewonersvergadering te ondersteunen. Iedere speler verplaatst zijn pion volgens het aantal ogen dat werd gegooid. Elk kleur op de dobbelsteen verwijst naar een thema die op de bewonersvergadering bevraagd wordt. De begeleider van het spel neemt per worp een vragenkaart van het thema dat gegooid werd. 

Indien gewenst kan de begeleider de moeilijkheidsgraad van het doolhof graderen door bepaalde routes af te sluiten met bomen.


Sleutelwoorden: dementie, vragen, ouderen, reminiscentie, doolhof, bewonersvergadering, dobbelsteen

 

Binnenshuis

Doelgroep: Ouderen met visuele-, cognitieve-, auditieve- en tactiele problemen

Leeftijd: 65+

Aantal spelers: 2 tot 8 spelers 

Beschrijving: Binnenshuis is ontwikkeld om executieve functies te stimuleren bij ouderen. doorheen het spel moet de speler voelen, ruiken, luisteren en vragen beantwoorden die gelinkt zijn aan de ruimte. Door het spel functioneel en huiselijk in te richten krijgt de speler een warm en uitnodigend gevoel. Tenslotte is het spel 'binnenshuis' toegankelijk voor elke speler. De ruimtes kunnen doorgegeven/aangepast worden.

Sleutelwoorden: reminiscentie, ouderen, zintuigen, executieve functies

MultiMatrix

Doelgroep: Ouderenzorg, fysieke revalidatie & ontwikkelingsproblematiek

Leeftijd: 4-99

Aantal spelers: 1 tot 6 spelers 

Beschrijving: De MultiMatrix is een veelzijdig en inclusief spel met eindeloze mogelijkheden. Dit kan therapeutisch worden gebruikt binnen ouderenzorg, bij kinderen met ontwikkelingsproblemen en binnen fysieke revalidatie. 

De MultiMatrix biedt kansen om zowel fijne motoriek als cognitieve vaardigheden te oefenen, zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast zijn er talloze opties om het spel gewoon voor het plezier te spelen. 

De mogelijkheden zijn net zo groot als de creativiteit van de gebruiker!

Sleutelwoorden: spelbord, inclusief, ouderen, kinderen, ontwikkeling, fysieke revalidatie, fijne motoriek, cognitie, individueel, groep, plezier, flexibel

Jes

Doelgroep: Personen met dementie. Personen met concentratie- en geheugenproblemen. 

Leeftijd: +65 jaar 

Aantal spelers: 2 tot 6 spelers 

Beschrijving: Het spel is gebaseerd op het welgekende ‘bingo’. Iedere deelnemer beschikt over een JES-kaart. De begeleider van het spel, neemt voorwerpen uit de box, wanneer de deelnemer dit voorwerp heeft staan op zijn JES-kaart, mag de deelnemer zijn hand in de lucht steken. De winnaar van het spel is degene waarvan de JES-kaart aangevuld is met de voorwerpen op de kaart, daarna roept de persoon JES!

Sleutelwoorden: dementie, concentratie, cognitie, geheugen, bingo

De balans

Doelgroep: Volwassenen en ouderen met een psychische kwetsbaarheid.

Leeftijd: Vanaf 60 jaar

Aantal spelers: 2 – 15 spelers

Beschrijving: Het doel van het spel is om psycho-educatie over te brengen aan ouderen. Dit gebeurt aan de hand van vier thema’s. Deze zijn gezondheid, hersenfitheid, voeding en slaap. Het thema wordt bepaald a.d.h.v. de getrokken pion uit het zakje. Ook wordt er van hetzelfde thema een kaart genomen.  De vragen worden opgedeeld in twee niveaus op basis van de cognitieve mogelijkheden van de spelers. Na het beantwoorden wordt de pion op het balansbord geplaatst.

Sleutelwoorden: Geestelijke gezondheid (GGZ), ouderen, geriatrie, psycho-educatie, gezondheid, hersenfitheid, voeding, slaap


Wie of wat is het?

Doelgroep: Ouderen met dementie

Leeftijd: +65 jaar 

Aantal spelers: 2 tot 4 spelers.

Beschrijving: Plaats de juiste naam/voorwerp bij de juiste foto. Het doel van het spel is cognitief stimuleren en reminiscentie. Het spel wordt in een groep tot en met vier personen gespeeld. Om het spel te vereenvoudigen kunnen er duo’s gevormd worden. Een begeleider kan het spel sturen.

Sleutelwoorden: cognitie, reminiscentie, foto's

Valvrij

Doelgroep: Ouderen

Leeftijd: +65 jaar

Aantal spelers: 5 tot 6 spelers

Duur: max. 1 uur

Beschrijving: Een spel rond valpreventie met educatie, beweging en situatieschetsen. Het is een ganzenbord in de vorm van een vallende persoon. Het spel wordt individueel gespeeld. De speler die het eerst bij stop is en verwoordt wat hij heeft geleerd, is gewonnen. Het doel van dit spel om de ouderen iets bij te brengen over valrisico’s.

Sleutelwoorden: Valpreventie, Ouderen, Educatie, Beweging

Sjoelkoffer

Doelgroep: Ouderen met dementie. 

Leeftijd: +65 jaar

Aantal spelers: 2 tot 6 spelers

Beschrijving: De spelers halen zoveel mogelijk punten in een uur tijd aan de hand van het oplossen van vragen. Deze vragen halen herinneringen van vroeger op zodat ze gaan reminisceren en plezier gaan beleven. Het uiteindelijke doel van het spel is om te reminisceren, het cognitieve en het fysieke te bevorderen.

Sleutelwoorden: ouderen, dementie, volksspel, sjoelen

Paardjesspel Dementie

Doelgroep: Ouderen met dementie 

Leeftijd: Ouderen

Aantal spelers: 1 tot 4 spelers

Beschrijving: Iedere speler verplaats zijn pion volgens het aantal ogen dat werd gegooid met de dobbelsteen. De speler die eerst terug bij de start is wint. Maar dit kan ook in combinatie zijn met vragen en opdrachten.  

Sleutelwoorden: dementie, paardjesspel, dobbelsteen, vragen

Taartjesspel 

Doelgroep: Ouderen

Leeftijd: +65 jaar 

Aantal spelers: 2 tot 4 spelers

Beschrijving: Door middel van het juist beantwoorden van vragen kan de deelnemer taartjes ontvangen. Daarnaast is het ook de bedoeling dat de deelnemers met hun pion zo snel mogelijk in de bovenste kamer van het appartement geraken. De speler die op het einde met de meeste taartjes bovenaan het appartement is, wint het spel.

Sleutelwoorden: ouderen, paardjesspel 

Het Rad Voor Ieder Wat

Doelgroep: Ouderen met een cognitieve problematiek

Leeftijd: 65+

Aantal spelers: 2 tot 15 spelers

Beschrijving: Binnen het rad van fortuin, draait elke deelnemer aan het rad met behulp van het aangepaste handvat. Wanneer het rad valt op een bepaald kleur wordt er een muziek-, quiz-, reminiscentie-, en bewegingsvraag gesteld.  Hierbij is er een aanbod in verschillende gradaties van gemakkelijker naar moeilijk. De vragen kunnen ook ingevuld worden als groeps- en individuele opdrachten. 

Sleutelwoorden: muziek, reminiscentie, ergonomisch handvat, beweging, ouderen, cognitie

Geriopoly

Doelgroep: Ouderen met een cognitieve problematiek. 

Leeftijd: +65 jaar 

Aantal spelers: 6 spelers

Beschrijving: Monopoly aangepast aan de noden/behoeften van ouderen. Het spel is gebruiksvriendelijker. Het spel wordt individueel gespeeld. Er werd niets veranderd aan de basisspelregels van Monopoly. Het dient verder om ouderen cognitief te prikkelen. Doel van het spel: zorg dat je het meeste geld hebt als een andere speler blut is. Om dit te bereiken koop je zoveel mogelijk winkels waarvoor andere spelers moeten betalen als ze stilstaan op jouw vakje. 

Sleutelwoorden: cognitie, ouderen

Fotobingo

Doelgroep: Ouderen met een lichte vorm van dementie. 

Leeftijd: +65 jaar

Aantal spelers: Tot 20 spelers + 1 begeleider 

Beschrijving: Het doel van het spel is dat het speelbord van de deelnemers zo snel mogelijk leeggemaakt wordt door de foto’s ervan te nemen telkens wanneer de juiste afbeelding getoond wordt. Roep dan “BINGO” wanneer je speelbord leeg is. 

Sleutelwoorden: dementie, bingo, foto's, speelkaarten

Zintuigenspel

Doelgroep: Ouderen in fase 1 tot 3 van dementie. 

Leeftijd: +65 jaar

Aantal spelers: Tot 20 spelers + 1 begeleider 

Beschrijving: Zintuigen spelenderwijs prikkelen aan de hand van een bordspel. Geur en smaak worden gekoppeld aan foto's en reminiscentie. 

Sleutelwoorden: dementie, geur en smaak, foto's, speelkaarten, reminiscentie

Doorheen de Jaren

Doelgroep: Ouderen

Leeftijd: 65+

Aantal spelers: 2 tot 15 spelers

Beschrijving: Door de jaren heen is een spel die ouderen met elkaar verbindt. Dit zowel mensen met dementie, fysieke problematiek als ouderen zonder problematiek zijn. Elke speler mag om de beurt met de dobbelsteen gooien en verplaatst de pion zoveel vakjes zoals aangegeven. Het is de bedoeling dat de oudere de 4 jaartallen overloopt en de bijpassende kennisvraag, persoonlijke vraag, doe-opdracht of muziekvraag beantwoord. De rode draad van het spel is om elkaar en het team beter te leren kennen.  

Sleutelwoorden: ouderen, reminiscentie, muziek, dobbelsteen, cognitie, doe-spel

Volkro-schieten

Doelgroep: Personen met dementie

Leeftijd: Ouderen

Aantal spelers: 2 teams

Beschrijving: Een gekend volksspel, maar dan net iets anders en net iets uitdagender. Ontdek het tijdens uren spelplezier met Volkro-Schieten. Het ideale spel voor een groot gezelschap. Gemaakt door studenten ergotherapie. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk quizvragen juist te beantwoorden. De deelnemers moeten met een pittenzakje in het juiste gat gooien waardoor ze punten kunnen behalen voor hun team. 

Sleutelwoorden: dementie, volkspel, quiz, pittenzakjes.

Zintuigenbox

Doelgroep: Bedlegerige personen

Leeftijd: Vanaf 6 jaar

Aantal spelers: 2 tot 3 spelers

Beschrijving: Het doel van het spel is om buiten naar binnen te brengen en het sociaal contact te bevorderen. Elke speler gooit om de beurt met een dobbelsteen. Op de dobbelsteen staan verschillende symbooltjes waarbij men bij elk symbool een specifieke opdracht moet uitvoeren. Bij het juist uitvoeren van de opdrachten kan men een puzzelstuk verdienen. Degene die als eerste de volledige puzzel heeft weten te vervolledigen, wint het spel.

Sleutelwoorden: voelen, zien, ruiken, horen, proprioceptie, zintuigen, muziek

Bapa

Doelgroep: Ouderen (met dementie) en kinderen

Leeftijd: Vanaf 10 jaar

Aantal spelers: 2 tot 6 spelers

Beschrijving: Bij een juist antwoord op de vraag mag je een gekleurd stokje (gelinkt aan de kleur van de vragenkaart) uit de toren wegnemen. Het doel is om zoveel mogelijk stokjes weg te nemen zonder dat de ballen vallen.

Sleutelwoorden: ouderen, dementie, ballen, vragen, cognitie

Ratrio

Doelgroep: Ouderen

Leeftijd: +65 jaar

Aantal spelers: 2 tot 6 spelers

Beschrijving: Ratrio is een spel waarbij je zoveel mogelijk kaartjes moet verzamelen door juist te antwoorden. Er zijn 60 kaartjes die onderverdeeld zijn in 3 kleuren: groene kaarten (raadsel/quizvraag), gele kaarten (uitbeelden) en oranje kaarten (tekenen).

Sleutelwoorden: grove motoriek, fijne motoriek, ouderen

Marke³

Doelgroep: Ouderen

Leeftijd: 8- ... jaar

Aantal spelers: 2 tot 8 spelers

Beschrijving: Marke³ is een drie in één spel waarbij het thema ‘Marke’ centraal staat. De drie spelen zijn aangepast aan de noden voor bewoners van een woonzorgcentrum. De spellen zijn: "Mens erger je niet" met opdrachten, "Bewegingsdoolhof" met bewegingsopdrachten en "Jeu de la Puce". 

Sleutelwoorden: Marke, ouderen, drie spelen, fijne motoriek, cognitie, grove motoriek, executieve functies, beweging

Muziekpoly

Doelgroep: ouderen met een fysieke beperking

Leeftijd: 65+

Aantal spelers: 2 tot 6 spelers

Beschrijving: ‘Muziekpoly’ is een interactief en muzikaal gezelschapsspel die beweging uitlokt. Het spelverloop is gebaseerd op het klassieke ‘Monopoly’. Het is de bedoeling dat de spelers single vinyl platen kopen en huur betalen aan een andere plaathouder. Men ontvangt huur indien iemand op hun plaat komt te staan. Na de aankoop wordt de plaat afgespeeld. Niet enkel via de kanskaarten, maar ook door de muziek, het gooien van de dobbelsteen en het verplaatsen van pionnen, wordt beweging uitgelokt. Het ruilen van geld aan medespelers, blijft hun cognitieve ontwikkeling prikkelen. Er is geen winnaar in dit spel. Plezier en interactie is het belangrijkste.

Sleutelwoorden: muziek, ganzenbord, beweging, mobiliteit, monopoly, interactie