Op weg zonder pech
Doelgroep: Revaliderende personen met beperkte kennis over valpreventie
Leeftijd: van 12 tot 99 jaar
Aantal spelers: 1 tot 4 spelers
Beschrijving: Het valpreventiespel werd ontwikkeld als educatief hulpmiddel binnen de fysieke revalidatie. Het is een ganzenbordspel met als doel zoveel mogelijk kennis op te bouwen over valpreventie alsook, inzicht en vaardigheden over valpreventie verkrijgen. Het is een interactief spel tussen de ergotherapeut en de cliënten en de cliënten onderling. Een perfecte en leuke uitdaging voor de cliënt.
Sleutelwoorden: revalidatie, valpreventie, handfunctie
The Winston Game
Doelgroep: Jongvolwassenen met diverse beperkingen
Leeftijd: Jongvolwassenen
Aantal spelers: 2-6 spelers
Beschrijving: The Winston Game is een bordspel waarbij de spelers munten verdienen door opdrachten uit te voeren die verschillende vaardigheden trainen. De focus ligt op de fijne- en grove motoriek, cognitie en muziek. Het is een inclusief spel voor mensen met diverse beperkingen (visuele, cognitief, motorisch, ...), waarbij rekening wordt gehouden met differentiatie in de opdrachten. De spelkaarten zijn voorzien van twee verschillende niveaus en er is een uitbreiding aanwezig voor wie nog meer uitdaging wil in het spel.
Sleutelwoorden: spelbord, jongvolwassenen, grove motoriek, fijne motoriek, cognitie, beweging, inclusie, differentiatie
Flits en feiten
Doelgroep: Revaliderende personen met NAH
Leeftijd: vanaf 16 jaar
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers, met of zonder begeleiding
Beschrijving: Flits en Feiten is een spel dat werd ontwikkeld om de kennis over fotografie op een speelse manier te herhalen, zodat personen met NAH hun interesse in fotografie kunnen herontdekken en mooie herinneringen kunnen vastleggen. Het spel is geïnspireerd op Trivial Persuit. In dit spel werd de theorie verwerkt in vier categorieën: kennisvragen, doe-opdrachten, fotokaarten en gesprekskaarten. De therapeut kan eventueel ter ondersteuning meespelen. De deelnemers beslissen zelf hoelang ze het spel spelen, dus er is geen vaste tijdsduur aan het spel verbonden.
Sleutelwoorden: Revalidatie, NAH, fotografie, cognitief.
Master(go)mind
Doelgroep: Personen met NAH
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Aantal spelers: 1 speler + 1 begeleider
Beschrijving: Dit spel is een variant van het klassieke spel Mastermind. Het spel focust op de verschillende handgrepen en op de cognitie. De persoon raadt de kleurencode door de pinnen, met elk een eigen kleur, in het spelbord te steken. Tijdens het spel wordt er door de Makey Makey extra opdrachten gegeven.
Sleutelwoorden: NAH, motoriek, cognitief, oog-handcoördinatie, handgrepen
MultiMatrix
Doelgroep: Ouderenzorg, fysieke revalidatie & ontwikkelingsproblematiek
Leeftijd: 4-99
Aantal spelers: 1 tot 6 spelers
Beschrijving: De MultiMatrix is een veelzijdig en inclusief spel met eindeloze mogelijkheden. Dit kan therapeutisch worden gebruikt binnen ouderenzorg, bij kinderen met ontwikkelingsproblemen en binnen fysieke revalidatie.
De MultiMatrix biedt kansen om zowel fijne motoriek als cognitieve vaardigheden te oefenen, zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast zijn er talloze opties om het spel gewoon voor het plezier te spelen.
De mogelijkheden zijn net zo groot als de creativiteit van de gebruiker!
Sleutelwoorden: spelbord, inclusief, ouderen, kinderen, ontwikkeling, fysieke revalidatie, fijne motoriek, cognitie, individueel, groep, plezier, flexibel
Druk Snel
Doelgroep: Revaliderende personen met niet aangeboren hersenletsel
Aantal spelers: 2 tot 6 spelers
Beschrijving: Een variant op junglespeed waarbij de deelnemers tegelijkertijd hun kaarten omdraaien. In plaats van centraal een totem te nemen wordt bij hetzelfde kaartje een lamp ingedrukt. De Makey Makey ondersteund de spelers wanneer het de spelregels willen herhalen.
Sleutelwoorden: NAH, concentratie, hand-oog coördinatie, oefenen in groep
Build your Darts
Doelgroep: Personen met ziekte van Huntington
Leeftijd: Vanaf 5
Aantal spelers: 1 tot 4 spelers
Beschrijving: Het dartsboard kan gepersonaliseerd en afgestemd worden op de speler. Het is verstelbaar in hoek en kan op de grond of op een tafel geplaatst worden. Het spel heeft darts met zuignappen en een knikkertoren om score bij te houden. De dobbelsteen of Makey Makey kunnen aangeven naar welk doelwit er gegooid moet worden.
Sleutelwoorden: darts beweging, zelfstandig oefenen, makey makey, tafel, grond, rolstoel
Levenslucht
Doelgroep: Longeducatie voor longpatiënten
Leeftijd: Volwassenen
Aantal spelers: 1 tot 4 spelers
Beschrijving: Dit spel is gemaakt voor personen met longproblemen. Samen met de ergotherapeut kan dit spel gespeeld worden om meer inzicht te krijgen in de longgezondheid. Dit kom je te weten door verschillende doe-opdrachten en vragen te beantwoorden. Verder worden er ervaringen en tips gedeeld met de medespelers Met je pion verplaats je jou over het spelbord. Je komt terecht op vakjes met verschillende kleuren, waarbij je een kaart van de stapel die overeenkomt met de kleur van jouw vakje omdraait.
Sleutelwoorden: psycho-educatie, fysieke revalidatie, stellingen, longpatiënten, longeducatie, spelbord, COPD, COVID-19
Grabble
Doelgroep: Revaliderende personen met onderste/bovenste lidmaat prothese of polytrauma.
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Aantal spelers: Maximum 8 teams van 2 spelers
Beschrijving: Het bekende gezelschapsspel ‘scrabble’ in combinatie met magnetische letters, dagelijkse voorwerpen en oefeningen op maat.
Sleutelwoorden: prothese, polytrauma, scrabble
Knikkerdoolhof
Doelgroep: Personen met een halfzijdige verlamming.
Leeftijd: Vanaf 18 jaar
Aantal spelers: 1 speler
Beschrijving: Breng de knikker naar de juiste kleur door het bord te bewegen. De knikker zelf mag je tijdens het spel niet aanraken. Het spel kan moeilijker of makkelijker gemaakt worden door middel van verschillende niveaus en afdekkaarten.
Sleutelwoorden: halfzijdige verlamming, knikker, hemiplegie, hemiparese
Tacticode
Doelgroep: personen met visuele en/of auditieve beperking
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Beschrijving: Tacticode is gebaseerd op het bekende gezelschapsspel 'Mastermind' en ontwikkeld voor personen met doof blindheid. Het doel van het spel is om de code te raden. In plaats van kleuren worden kubussen met acht verschillende texturen gebruikt. De texturen bestaan uit fleece, handdoek, spons, net, ribbelkarton, plastiek, schuurkant spons en twee bollen. Tijdens het spel is er geen verbale communicatie nodig en kan er volledig via tast worden gespeeld.
Sleutelwoorden: visuele beperking, auditieve beperking, tactiel, cognitief