Mega-Memospel
Doelgroep: Kinderen met lagere schoolleeftijd, type 4 (motorische beperking)
Leeftijd: Vanaf +/- 6 jaar
Aantal spelers: Geen minimum of maximum aantal spelers
Beschrijving: Dit is een spel die de grove motoriek van de bovenste ledematen stimuleert door het omdraaien van 20 kaarten (10 paren). Als er geen paar wordt gedraaid dan moet de speler één van de twee opdrachten doen. Opdracht één is gooien met een dobbelsteen waar er motorische opdrachten op staan. Opdracht twee is draaien aan het draairad met uitbeeldingsoefeningen. Na het uitvoeren van de opdracht, kan de speler weer meedoen. Het spel is gemaakt uit een groot houten (lichte) kader en kan worden binnen en buiten gespeeld. Deze variant van memory bevordert geheugen, motoriek, en stimuleert interactie tussen de kinderen omdat het kan worden gespeeld zonder een begeleider.
Sleutelwoorden: grove motoriek, bovenste lidmaten, handfunctie, armfunctie, geheugen
Rollerwonder
Doelgroep: Personen met diep verstandelijke beperking
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Aantal spelers: 1 tot 2 spelers
Beschrijving: Rollerwonder is een speels en motiverend actie-reactiespel dat zowel zintuigen als motoriek stimuleert. Het spel is ontworpen voor personen met een diep verstandelijke beperking en helpt bij het versterken van handfunctie, grijpkracht en armbeweging.
Door gebruik te maken van kleurrijke ballen met verschillende zintuiglijke eigenschappen - auditieve, olfactorische of tactiele prikkels - wordt de speler op een natuurlijke en plezierige manier uitgedaagd tot interactie en beweging.
Sleutelwoorden: sensorische integratie, revalidatie, fijne motoriek, armfunctie, auditieve prikkel, visuele stimulatie, handvaardigheid, flexibel
MultiMatrix
Doelgroep: Ouderenzorg, fysieke revalidatie & ontwikkelingsproblematiek
Leeftijd: 4-99
Aantal spelers: 1 tot 6 spelers
Beschrijving: De MultiMatrix is een veelzijdig en inclusief spel met eindeloze mogelijkheden. Dit kan therapeutisch worden gebruikt binnen ouderenzorg, bij kinderen met ontwikkelingsproblemen en binnen fysieke revalidatie.
De MultiMatrix biedt kansen om zowel fijne motoriek als cognitieve vaardigheden te oefenen, zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast zijn er talloze opties om het spel gewoon voor het plezier te spelen.
De mogelijkheden zijn net zo groot als de creativiteit van de gebruiker!
Sleutelwoorden: spelbord, inclusief, ouderen, kinderen, ontwikkeling, fysieke revalidatie, fijne motoriek, cognitie, individueel, groep, plezier, flexibel
Dierenjacht
Doelgroep: Inclusief spel bruikbaar voor iedereen, waaronder diverse ontwikkelingsproblematieken
Leeftijd: Vanaf 6 jaar
Aantal spelers: 4 - 8 spelers
Beschrijving: Dierenjacht is een levensgroot, visueel aantrekkelijk en actief spel dat spelers meeneemt op een leerrijke tocht door het dierenrijk. De spelers bewegen over een cirkel van bladeren met dieren. Draai een houten schijf om: komt het dier overeen met je blad? Dan mag je vooruit. Een actieve, levensgrote variant van memory! De toevoeging van bingokaarten zorgt voor een speelse kanscomponent. Dankzij de variatie in spelvormen, zoals het verzamelen van dieren, het inzetten van pionnen en het uitvoeren van actiekaarten, blijft het spel boeiend en flexibel inzetbaar. Dierenjacht stimuleert visuele herkenning, sociaal contact en spelplezier in een veilige spelcontext.
Sleutelwoorden: Verstandelijke beperking, anderstaligen, autisme, dieren, taalarm, visueel, sociale en cognitieve vaardigheden, beweging, actiekaarten, bingo, eenvoudig, levensgroot
Het monster van de jungle
Doelgroep: Ontwikkelingsproblematiek
Leeftijd: Ontwikkelingsleeftijd van 1 tot max 3 jaar
Aantal spelers: 1 tot 6 spelers
Beschrijving: Het doel is om samen de dieren in de jungle van de kakjes te redden. Er zijn verschillende kaarten waarbij alle dieren tweemaal voorkomen. Wanneer een paar gevormd kan worden is het dier uit de jungle gered. Maar pas op! Want tussen de dieren liggen ook vier kakjes. Wanneer je deze allemaal hebt omgedraaid vooraleer alle de dieren uit de jungle gered zijn, ben je als groep verloren.
Sleutelwoorden: ontwikkeling, cognitie, reiken, grijpen, memory
Het hoeftastisch avontuur
Doelgroep: volwassenen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking
Leeftijd: cognitieve leeftijd 3-4 jaar
Aantal spelers: 1 tot 4 spelers
Beschrijving: Het doel van het spel is om gezamenlijk het paard naar het einde van het spelbord te leiden zonder dat het al zijn hoeven verliest. Door het gooien van de dobbelsteen zet het paard stappen vooruit op het spelbord. Tijdens het spel kan het paard hindernissen tegenkomen, hierdoor kan hij een hoef verliezen. Doorheen het spel kan hij ook beloningen krijgen zoals 'een wortel' of 'een extra hoef'. Als het paard de finish bereikt voordat het al zijn hoeven heeft verloren, wint de groep.
Sleutelwoorden: tellen, coöperatief, dobbelsteen, grijpen, cognitief
Letterpoly
Doelgroep: kinderen in het regulier lager onderwijs
Leeftijd: van 9 tot 12 jaar
Aantal spelers: 4 spelers + 1 begeleider
Beschrijving: Letterpoly is een variant van monopoly. Tijdens het spel is het de bedoeling om de kans en doe- kaarten op te lossen. De kanskaarten zijn onderverdeeld in 3 niveaus, van makkelijk naar moeilijk. De winnaar van het spel is degene die de meeste muntjes heeft weten te verzamelen.
Sleutelwoorden: kinderen, lager onderwijs, doe-spel, kaarten, dobbelsteen
Senses
Doelgroep: Kinderen en volwassenen met een auditieve beperking.
Leeftijd: Vanaf 15 jaar
Aantal spelers: 4 spelers
Beschrijving: Het spel ‘Senses’ is een bord-, doe- en denkspel. Als je op een gekleurd vakje komt moet je een vraag beantwoorden of een opdracht uitvoeren. Bij het juist uitvoeren van de opdracht of een juist antwoord, krijg je een gekleurd figuurtje. De opdrachten zijn onderverdeeld in categorieën: voelzak, allerlei, liplezen, tekenen en uitbeelden. Het doel is om de verzamelbak te vullen met de zes verschillende gekleurde figuurtjes.
Sleutelwoorden: kinderen, volwassenen, auditieve beperking
Kleurrijk bewegen
Doelgroep: Personen met een neuromotorische aandoening in een DVC
Leeftijd: Vanaf 15 jaar
Aantal spelers: 2 tot 8 spelers
Beschrijving: Maak je klaar voor de Olympische spelen. Gooi met de genummerde en gekleurde dobbelstenen. Voer de bijhorende beweging op het bord uit. De medespelers kunnen met de makey makey aangeven of de beweging goed uitgevoerd werd. Goed? Verplaats de pion met het aantal gegooide ogen. Verzilver een podiumplaats door bij de eerste drie over de streep te geraken.
Sleutelwoorden: CP, NAH, olympische spelen, bewegen, sport
Wie doe ik na?
Doelgroep: Kinderen met een auditieve beperking, kinderen met een STOS-problematiek
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Aantal spelers: 2 spelers
Beschrijving: Dit interactieve spel wordt gespeeld met 2 personen. De tegenstander moet raden wie er op de foto van de tegenstander staat met behulp van verschillende voorwerpen. Hierbij mogen de spelers niet spreken of gebarentaal gebruiken; de perfecte uitdaging voor een leuke ervaring! Wie als eerste juist raadt, wint het spel! Dit spel kan bij verschillende doelgroepen gebruikt worden.
Sleutelwoorden: kinderen, auditieve beperking, STOS-problematiek
Bapa
Doelgroep: Ouderen (met dementie) en kinderen
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Aantal spelers: 2 tot 6 spelers
Beschrijving: Bij een juist antwoord op de vraag mag je een gekleurd stokje (gelinkt aan de kleur van de vragenkaart) uit de toren wegnemen. Het doel is om zoveel mogelijk stokjes weg te nemen zonder dat de ballen vallen.
Sleutelwoorden: ouderen, dementie, ballen, vragen, cognitie
Puzzelhof
Doelgroep: Personen met een visuele beperking
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Aantal spelers: 1 speler
Beschrijving: Het spel is onderverdeeld in 4 varianten. Elke variant heeft zijn eigen tactiele route en bijhorende blokken. Tijdens het spel gaan de spelers op zoek naar het juiste eindpunt. Vervolgens is het de bedoeling dat ze de afgelopen weg opvullen met de blokken die bij de variant horen.
Sleutelwoorden: visuele beperking, tactielen, tast, puzzelen