ONTWIKKELINGS-PROBLEMATIEK

Mega-MemoSpel

Doelgroep: Kinderen met lagere schoolleeftijd, type 4. (motorische beperking)

Leeftijd: Vanaf +/- 6 jaar

Aantal spelers: Geen minimum of maximum aantal spelers.

Beschrijving: Dit is een spel die de grove motoriek van de bovenste ledematen stimuleert door het omdraaien van 20 kaarten (10 paren). Als er geen paar wordt gedraaid dan moet de speler één van de twee opdrachten doen. Opdracht één is gooien met een dobbelsteen waar er motorische opdrachten op staan. Opdracht twee is draaien aan het draairad met uitbeeldingsoefeningen. Na het uitvoeren van de opdracht, kan de speler weer meedoen. Het spel is gemaakt uit een groot houten (lichte) kader en kan worden binnen en buiten gespeeld. Deze variant van memory bevordert geheugen, motoriek, en stimuleert interactie tussen de kinderen omdat het kan worden gespeeld zonder een begeleider.

Sleutelwoorden: grove motoriek, bovenste lidmaten, handfunctie, armfunctie, geheugen


MultiMatrix

Doelgroep: Ouderenzorg, fysieke revalidatie & ontwikkelingsproblematiek

Leeftijd: 4-99

Aantal spelers: 1 tot 6 spelers 

Beschrijving: De MultiMatrix is een veelzijdig en inclusief spel met eindeloze mogelijkheden. Dit kan therapeutisch worden gebruikt binnen ouderenzorg, bij kinderen met ontwikkelingsproblemen en binnen fysieke revalidatie. 

De MultiMatrix biedt kansen om zowel fijne motoriek als cognitieve vaardigheden te oefenen, zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast zijn er talloze opties om het spel gewoon voor het plezier te spelen. 

De mogelijkheden zijn net zo groot als de creativiteit van de gebruiker!

Sleutelwoorden: spelbord, inclusief, ouderen, kinderen, ontwikkeling, fysieke revalidatie, fijne motoriek, cognitie, individueel, groep, plezier, flexibel

De Boerderij

Doelgroep: Ouders en hun kind die problemen ondervinden bij het opbouwen van een relatie.

Leeftijd: Kinderen van 6 maanden tot 18 maanden

Aantal spelers: 1 à 2 ouders en hun kind

Beschrijving: De boerderij is een interactieve speelmat. De speelmat versterkt de ouder-kind relatie en stimuleert de ontwikkeling van het kind. Er moet geen stappenplan gevolgd worden, maar er wordt wel een handleiding aangeboden (indien gewenst). Het is belangrijk dat het kind de speelmat ontdekt samen met de ouder(s). De speelmat 'De Boerderij' kan worden aangepast aan de leeftijd en de interesses van het kind. Er zijn 4 zakken met speelgoed bevestigd op de speelmat. Elke zak is gelinkt aan een ander dier, namelijk een lieveheersbeestje, een schaap, een vis en een eend. Een leuke activiteit om de boerderijwereld te ontdekken binnen het gezin!

Sleutelwoorden: Ouder-kind, ontwikkeling, fijne en grove motoriek, evenwicht

Het monster van de jungle

Doelgroep: Ontwikkelingsproblematiek 

Leeftijd: Ontwikkelingsleeftijd van 1 tot max 3 jaar

Aantal spelers: 1 tot 6 spelers

Beschrijving: Het doel is om samen de dieren in de jungle van de kakjes te redden. Er zijn verschillende kaarten waarbij alle dieren tweemaal voorkomen. Wanneer een paar gevormd kan worden is het dier uit de jungle gered. Maar pas op! Want tussen de dieren liggen ook vier kakjes. Wanneer je deze allemaal hebt omgedraaid vooraleer alle de dieren uit de jungle gered zijn, ben je als groep verloren. 

Sleutelwoorden: ontwikkeling, cognitie, reiken, grijpen, memory

Het hoeftastisch avontuur

Doelgroep: volwassenen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking

Leeftijd: cognitieve leeftijd 3-4 jaar

Aantal spelers: 1 tot 4 spelers

Beschrijving: Het doel van het spel is om gezamenlijk het paard naar het einde van het spelbord te leiden zonder dat het al zijn hoeven verliest.  Door het gooien van de dobbelsteen zet het paard stappen vooruit op het spelbord.  Tijdens het spel kan het paard hindernissen tegenkomen, hierdoor kan hij een hoef verliezen.  Doorheen het spel kan hij ook beloningen krijgen zoals 'een wortel' of 'een extra hoef'.  Als het paard de finish bereikt voordat het al zijn hoeven heeft verloren, wint de groep. 

Sleutelwoorden: tellen, coöperatief, dobbelsteen, grijpen, cognitief

Letterpoly

Doelgroep: kinderen in het regulier lager onderwijs

Leeftijd: van 9 tot 12 jaar

Aantal spelers: 4 spelers + 1 begeleider

Beschrijving: Letterpoly is een variant van monopoly. Tijdens het spel is het de bedoeling om de kans en doe- kaarten op te lossen. De kanskaarten zijn onderverdeeld in 3 niveaus, van makkelijk naar moeilijk. De winnaar van het spel is degene die de meeste muntjes heeft weten te verzamelen.  

Sleutelwoorden: kinderen, lager onderwijs, doe-spel, kaarten, dobbelsteen

De zwevende toren

Doelgroep: Kinderen van de derde kleuterklas tot het vierde leerjaar, die problemen hebben met de fijne motoriek. 

Leeftijd: Van 6 tot 10 jaar 

Aantal spelers: 1 tot 4 spelers

Beschrijving: Bij dit spel is het de bedoeling dat de deelnemers één voor één voorwerpen leggen op de toren. Deze toren moet in evenwicht blijven zodat er geen voorwerpen van de toren vallen.

Sleutelwoorden: kinderen, fijne motoriek

Maxi Bibber

Doelgroep: Volwassenen met ontwikkelingsstoornis die problemen hebben met de fijne motoriek. 

Leeftijd: ontwikkelingsleeftijd van 1 - 3 jaar

Aantal spelers: 1 tot 4 spelers

Beschrijving: Het bekende spel dokter bibber, maar dan in groot formaat. Met behulp van verschillende grijptangen nemen de deelnemers voorwerpen uit het lichaam. Als ze tegen de rand botsen speelt er een geluidje af dat ze op voorhand zelf kunnen inspreken.Als een voorwerp uit het lichaam gehaald is wordt een (doe)vraag voorgelezen die de deelnemers proberen op te lossen of uit te voeren. Ze kunnen kiezen uit makkelijke vragen, moeilijke vragen of doe-vragen.

Sleutelwoorden: ontwikkelingsstoornis, volwassenen, fijne motoriek, grijpen, lichaam, doe-vragen, kennisvragen, ontwikkelingsproblematiek

Senses

Doelgroep: Kinderen en volwassenen met een auditieve beperking. 

Leeftijd: Vanaf 15 jaar

Aantal spelers: 4 spelers

Beschrijving: Het spel ‘Senses’ is een bord-, doe- en denkspel. Als je op een gekleurd vakje komt moet je een vraag beantwoorden of een opdracht uitvoeren. Bij het juist uitvoeren van de opdracht of een juist antwoord, krijg je een gekleurd figuurtje. De opdrachten zijn onderverdeeld in categorieën: voelzak, allerlei, liplezen, tekenen en uitbeelden. Het doel is om de verzamelbak te vullen met de zes verschillende gekleurde figuurtjes.

Sleutelwoorden: kinderen, volwassenen, auditieve beperking

Kleurrijk bewegen

Doelgroep: Personen met een neuromotorische aandoening in een DVC

Leeftijd: Vanaf 15 jaar

Aantal spelers: 2 tot 8 spelers

Beschrijving: Maak je klaar voor de Olympische spelen. Gooi met de genummerde en gekleurde dobbelstenen. Voer de bijhorende beweging op het bord uit. De medespelers kunnen met de makey makey aangeven of de beweging goed uitgevoerd werd. Goed? Verplaats de pion met het aantal gegooide ogen. Verzilver een podiumplaats door bij de eerste drie over de streep te geraken. 

Sleutelwoorden: CP, NAH, olympische spelen, bewegen, sport

Het Verloren Continent

Doelgroep: Personen met een licht tot matig verstandelijke beperking

Leeftijd: Vanaf 15 jaar

Aantal spelers: 2 tot 6 spelers

Beschrijving: Breng de verloren continenten terug naar de wereldkaart door vragen en opdrachten uit te voeren. Zo leer je spelenderwijs bij over de wereld en oefen je op executieve functies en fijnmotorische vaardigheden. Kan met of zonder Makey Makey gespeeld worden. 

Sleutelwoorden: cognitieve vaardigheden, quiz en weetjes, opdrachten, wereldkennis

Verbindingsspel

Doelgroep: Personen met een autismespectrumstoornis

Leeftijd: 12 tot 21j

Aantal spelers: 1 speler

Beschrijving: Het verbindingsspel brengt cliënt en begeleider dichter bij elkaar. Het bestaat uit een bordspel waarbij je vooruit gaat met een kleurendobbelsteen. Er zijn 4 kleuren die verwijzen naar kennismakingsvragen, teken- ,doe- en zintuig gerelateerde opdrachten. Deelnemers kunnen met interessestickers hun spelbord zelf versieren.  

Sleutelwoorden: cognitieve vaardigheden, quiz en weetjes, opdrachten, wereldkennis

Feel 'n Match

Doelgroep: Kinderen met zwaar verstandelijke beperking of blinden

Leeftijd: ontwikkelingsleeftijd 2j

Aantal spelers: 1 speler

Beschrijving: Voel aan het doosje en plaats het op het spelbord met de overeenstemmende structuur. De Makey Makey geeft een leuke feedback wanneer er een doosje geplaatst wordt. 

Sleutelwoorden: motorische vaardigheden, herkennen, tactiliteit

Wie doe ik na? 

Doelgroep: Kinderen met een auditieve beperking, kinderen met een STOS-problematiek

Leeftijd: Vanaf 10 jaar

Aantal spelers: 2 spelers

Beschrijving: Dit interactieve spel wordt gespeeld met 2 personen. De tegenstander moet raden wie er op de foto van de tegenstander staat met behulp van verschillende voorwerpen. Hierbij mogen de spelers niet spreken of gebarentaal gebruiken; de perfecte uitdaging voor een leuke ervaring! Wie als eerste juist raadt, wint het spel! Dit spel kan bij verschillende doelgroepen gebruikt worden.

Sleutelwoorden: kinderen, auditieve beperking, STOS-problematiek

Bapa

Doelgroep: Ouderen (met dementie) en kinderen

Leeftijd: Vanaf 10 jaar

Aantal spelers: 2 tot 6 spelers

Beschrijving: Bij een juist antwoord op de vraag mag je een gekleurd stokje (gelinkt aan de kleur van de vragenkaart) uit de toren wegnemen. Het doel is om zoveel mogelijk stokjes weg te nemen zonder dat de ballen vallen.

Sleutelwoorden: ouderen, dementie, ballen, vragen, cognitie

Puzzelhof

Doelgroep: Personen met een visuele beperking 

Leeftijd: Vanaf 10 jaar

Aantal spelers: 1 speler 

Beschrijving: Het spel is onderverdeeld in 4 varianten. Elke variant heeft zijn eigen tactiele route en bijhorende blokken. Tijdens het spel gaan de spelers op zoek naar het juiste eindpunt. Vervolgens is het de bedoeling dat ze de afgelopen weg opvullen met de blokken die bij de variant horen.

Sleutelwoorden: visuele beperking, tactielen, tast, puzzelen

School break Out

Doelgroep: Jongeren met DCD

Leeftijd: 12-18 jaar

Aantal spelers: 1 begeleider en maximaal 4 jongeren

Beschrijving: Het spel bestaat uit 3 dozen: het klaslokaal, de eetzaal en de speelplaats. Het doel is om de driecijferige code te vinden en de poort van de speelplaats te openen. Elke doos bevat opdrachten om 1 cijfer van de code te vinden en de  kamer te verlaten. Aan de hand van alle opdracht kun je de impact van DCD op het kind observeren.

Sleutelwoorden: DCD, escape room, fijne motoriek, grove motoriek, executieve functies

Ho(west)cars

Doelgroep: Personen met een verstandelijke en fysieke beperking.

Leeftijd: Vanaf 3 jaar

Aantal spelers: 1 tot 2 spelers

Beschrijving: Ho(west)cars is een activiteitenmuur die bestaat uit een racebaan met twee raceauto’s. Door de grootte van de raceauto’s is het voor iedereen hanteerbaar.  Naast het unieke circuit bevat de racebaan ook geluid. Hierdoor kan de cliënt zich volledig inleven in zijn rol als racepiloot.

Sleutelwoorden: Activiteitenmuur, zintuigen, racebaan, grove motoriek.


Doe-lifant


Doelgroep: Mensen met een ontwikkelingsproblematiek.

Leeftijd: Alle leeftijden (kinderen en volwassenen)

Aantal spelers: 1-20 spelers

Beschrijving: Het fysieke aspect (bewegen), het cognitieve (namaken) en het sensorische aspect (voelen) zijn aanwezig. Spelen die geïntegreerd zijn in het spel zijn: zakken werpen, ballen gooien, blokken omgooien, kegels leggen en balletjes plakken. 

Sleutelwoorden: ontwikkeling – dieren – bewegen – motoriek.