GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG
Een tocht door het donker
Doelgroep: jongeren en volwassenen met psychische kwetsbaarheid en/of licht verstandelijke beperking
Leeftijd: 15+
Aantal spelers: 2 tot 15 spelers
Beschrijving: Het spel is om samen van PLUTO (startpunt) naar de ZON (eindpunt) te reizen door een weg te bouwen. Deze weg wordt verdiend door opdrachten uit te voeren, maar er zijn obstakels die de reis verstoren.
Sleutelwoorden: geestelijke gezondheidszorg, coöperatief, interactie, ontspanning, verstandelijke beperking, psychische kwetsbaarheid
De balans
Doelgroep: Volwassenen en ouderen met een psychische kwetsbaarheid.
Leeftijd: Vanaf 60 jaar
Aantal spelers: 2 – 15 spelers
Beschrijving: Het doel van het spel is om psycho-educatie over te brengen aan ouderen. Dit gebeurt aan de hand van vier thema’s. Deze zijn gezondheid, hersenfitheid, voeding en slaap. Het thema wordt bepaald a.d.h.v. de getrokken pion uit het zakje. Ook wordt er van hetzelfde thema een kaart genomen. De vragen worden opgedeeld in twee niveaus op basis van de cognitieve mogelijkheden van de spelers. Na het beantwoorden wordt de pion op het balansbord geplaatst.
Sleutelwoorden: Geestelijke gezondheid (GGZ), ouderen, geriatrie, psycho-educatie, gezondheid, hersenfitheid, voeding, slaap
Brainfreezer
Doelgroep: Jongvolwassenen in geestelijke gezondheidszorg
Leeftijd: 13+
Aantal spelers: 2 tot 6 spelers
Beschrijving: kennismakingsvragen gecombineerd met een spannende Junglespeed factor ondersteund d.m.v. Makey Makey.
Sleutelwoorden: interactie vergroten, Junglespeed, geestelijke gezondheidszorg, verslavingsproblematiek
Social Snake
Doelgroep: jongeren in geestelijke gezondheidszorg
Leeftijd: 12-14j
Aantal spelers: 6-7 spelers
Beschrijving: Mix van vragen, opdrachten en situaties rond sociaal aanvaardbaar gedrag. Er wordt samengewerkt om alle categorieën te voltooien.
Sleutelwoorden: Sociale vaardigheden, Makey Makey, geestelijke gezondheidszorg, Jongeren
Kawa-landschapsspel
Doelgroep: jongeren en volwassenen met een psychische kwetsbaarheid
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Aantal spelers: 2 tot 6 spelers (begeleiders zijn hierin opgenomen)
Beschrijving: Het doel van het spel is om een gesprek uit te lokken bij de verschillende deelnemers, niemand kan dus winnen of verliezen. Wanneer een speler een obstakel tegenkomt, wordt een mix van vragen, situaties en opdrachten gesteld waarin spelers zich verdiepen en in interactie gaan met andere spelers.
Sleutelwoorden: geestelijke gezondheidszorg, interactie vergroten, sociale vaardigheden, ACT, vragen
De emotiebalans
Doelgroep: ouderen (60+) met een psychische kwetsbaarheid in de geestelijke gezondheidszorg
Leeftijd: vanaf 60 jaar
Aantal spelers: 2 tot 8 spelers
Beschrijving: Elke speler draait om de beurt aan de draaischijf en neemt vervolgens een kaart van hetzelfde thema. Daarna wordt de vraag beantwoord en kan een blokje van hetzelfde kleur op het balansbord worden geplaatst.
Sleutelwoorden: geestelijke gezondheidszorg, sociale en emotionele vaardigheden, ouderen, interactie vergroten, gevoelens bespreekbaar maken