GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG

Een tocht door het donker

Doelgroep: jongeren en volwassenen met psychische kwetsbaarheid en/of licht verstandelijke beperking

Leeftijd: 15+

Aantal spelers: 2 tot 15 spelers

Beschrijving: Het spel is om samen van PLUTO (startpunt) naar de ZON (eindpunt) te reizen door een weg te bouwen. Deze weg wordt verdiend door opdrachten uit te voeren, maar er zijn obstakels die de reis verstoren.

Sleutelwoorden: geestelijke gezondheidszorg, coöperatief, interactie, ontspanning, verstandelijke beperking, psychische kwetsbaarheid 

De balans

Doelgroep: Volwassenen en ouderen met een psychische kwetsbaarheid.

Leeftijd: Vanaf 60 jaar

Aantal spelers: 2 – 15 spelers

Beschrijving: Het doel van het spel is om psycho-educatie over te brengen aan ouderen. Dit gebeurt aan de hand van vier thema’s. Deze zijn gezondheid, hersenfitheid, voeding en slaap. Het thema wordt bepaald a.d.h.v. de getrokken pion uit het zakje. Ook wordt er van hetzelfde thema een kaart genomen.  De vragen worden opgedeeld in twee niveaus op basis van de cognitieve mogelijkheden van de spelers. Na het beantwoorden wordt de pion op het balansbord geplaatst.

Sleutelwoorden: Geestelijke gezondheid (GGZ), ouderen, geriatrie, psycho-educatie, gezondheid, hersenfitheid, voeding, slaap


Brainfreezer

Doelgroep: Jongvolwassenen in geestelijke gezondheidszorg

Leeftijd: 13+

Aantal spelers: 2 tot 6 spelers

Beschrijving: kennismakingsvragen gecombineerd met een spannende Junglespeed factor ondersteund d.m.v. Makey Makey. 

Sleutelwoorden: interactie vergroten, Junglespeed, geestelijke gezondheidszorg, verslavingsproblematiek

Social Snake

Doelgroep: jongeren in geestelijke gezondheidszorg

Leeftijd: 12-14j

Aantal spelers: 6-7 spelers

Beschrijving: Mix van vragen, opdrachten en situaties rond sociaal aanvaardbaar gedrag. Er wordt samengewerkt om alle categorieën te voltooien. 

Sleutelwoorden: Sociale vaardigheden, Makey Makey, geestelijke gezondheidszorg, Jongeren

Kawa-landschapsspel

Doelgroep: jongeren en volwassenen met een psychische kwetsbaarheid

Leeftijd: vanaf 18 jaar

Aantal spelers: 2 tot 6 spelers (begeleiders zijn hierin opgenomen)

Beschrijving: Het doel van het spel is om een gesprek uit te lokken bij de verschillende deelnemers, niemand kan dus winnen of verliezen. Wanneer een speler een obstakel tegenkomt, wordt een mix van vragen, situaties en opdrachten gesteld waarin spelers zich verdiepen en in interactie gaan met andere spelers.

Sleutelwoorden: geestelijke gezondheidszorg, interactie vergroten, sociale vaardigheden, ACT, vragen

De emotiebalans

Doelgroep: ouderen (60+) met een psychische kwetsbaarheid in de geestelijke gezondheidszorg 

Leeftijd: vanaf 60 jaar

Aantal spelers: 2 tot 8 spelers

Beschrijving: Elke speler draait om de beurt aan de draaischijf en neemt vervolgens een kaart van hetzelfde thema. Daarna wordt de vraag beantwoord en kan een blokje van hetzelfde kleur op het balansbord worden geplaatst.

Sleutelwoorden: geestelijke gezondheidszorg, sociale en emotionele vaardigheden, ouderen, interactie vergroten, gevoelens bespreekbaar maken